2014-11-21

Ravensburg

Även förra helgen gjorde en utflykt, denna gång till staden Ravensburg. Kanske mest känt för sin tillverkning av sällskapsspel. Vi kollade in marknaden (som finns där varje lördag, massa gott i varje gatuhörn!), gick upp för en kulle till en liten borg för att se utsikten över staden och hamnade på ett museum där de hade en work-shop i kalligrafi. Var bara av impuls vi gick in där eftersom byggnaden var väldigt fint, och slutade med att vi spenderade 40 min där för att lära oss skriva fint. Lunch käkade vi på en Stube (är typ som en mix av café och restaurang och finns överallt, de är jättemysiga). Jag åt Käsespätzle, som är en typisk måltid för regionen jag befinner mig i nu. Det är lite som pasta och sen har man smält ost ovanpå det. Finns även Eierspätzle (samma sak fast utan ost) och det äter jag väldigt ofta till middag med typ en gryta eller liknande
Gruppen jag åkte till Ravensburg med. Vi studerar alla tyska på samma språkskola.

Marknaden i Ravensburg.

Lär mig skriva alfabetet.

Hela gruppen tillsammans i klassrummet.

Blev självklart en Radler till lunchen. Dricker ju inte öl, men den här är perfekt då det är hälften öl och hälften lemonad, perfekt törstsläckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar