2014-10-28

Dagsutflykt till Stuttgart

Helgen som var spenderades bland annat i Stuttgart. Vi började med att besöka Mercedes-Benz museet som var hela 9 våningar stort och fullt med bilar överallt. Är väl inte jätteintressad av bilar men det var kul att få se de äldre modellerna och läsa om företagets historia. Efter museet gick vi runt i centrum och kollade lite. Väldigt mycket shopping men höll hårt i plånboken och kollade in slott och kyrkor istället. Tyvärr blev väldigt mycket av Stuttgart förstört under krigets bombningar, men det fans lite att se i alla fall. Jag äntligen också inta en Apfelstrudel, och som jag hade längtat efter det! Smakade väldigt gott dock fick vi ägna halva fikastunden åt att lyssna till ett tyskt demonstrationståg mot djurförsök. Lite väl gormigt men ja det är väl också ett sätt att uppleva den tyska kulturen.

På söndagen sov jag ut ordentligt och kollade sedan på två tyska filmer. Kan nog inte riktigt vänja mig vid det faktum att de dubbar allt, men får väl se det som bra träning istället. På eftermiddagen begav vi oss till Bregenz som ligger cirka 10 km från Lindau och det blev en rejäl vandring på två timmar. Dock var utsikten helt fantastisk så kan verkligen inte klaga, vara bara underbart att gå där. Det var dessutom väldigt varmt och strålande sol så räckte med t-shirt. När vi kom fram till Bregenz satte vi oss på et café i hamnen och där tyckte jag att jag förtjänade Marillenknödeln. Det är som en boll med aprikos i mitten och sen är det deg runt omkring som är själva knödeln. Mormor brukade laga det åt oss förutom, dock var det länge sen jag hade ätit det men det var precis lika gott som jag kom ihåg det.  


Innergården till ett av slotten i Stuttgart
Gammal Mercedesbil från museet
Nio våningar högt var museet. Man fick åka med en hiss upp och sen vandra hela vägen ner.

1 kommentar:

  1. Å, vad härligt att få äta Apfelstrudel och Marillenknödeln samt ta en långpromenad i den vackra omgivningen :-)

    SvaraRadera