2014-10-13

Drömmar som uppfylls

För drygt tre år sedan bestämde jag mig för att jag ville plugga tyska i Tyskland och Österrike. Jag skulle plugga tre år på universitetet i Uppsala och sen skulle jag ta en paus och prova något nytt, och ja här sitter jag nu, i ett studentrum i staden Lindau i södra Tyskland och utmanar mina tyskakunskaper. Först skoldagen är avklarad, kan inte påstå att det var lätt då det tragglades grammatik hela förmiddagen, men jag överlevde.

Imorgon ska jag ha min första arbetsintervju på Skype, så ikväll är det öva användbara fraser som gäller! Sjukt nervös, men jag har lärt mig att ser man glad och positiv ut så löser sig oftast allt. Det är bra träning i alla fall.

Resan hit då, ja det var ju verkligen ett äventyr i sig. Själva flygresan till Berlin där jag skulle mellanlanda gick bra. När vi sedan väntar på att personalen ska öppna dörrarna till planet börjar två herrar argumentera med varandra. Har ingen aning om vad det handlade om men helt plötsligt slår den ene mannen till den andre, dramatik! Mannen som blev slagen ropar Polizei, Polizei och vi andra på planet vet inte riktigt vad vi ska göra... Efter lite munhugg fram och tillbaka och anklagelser om terrorism (ja det var som sagt ett väldigt konstigt bråk) säger kaptenen till oss alla att sätta oss och in kommer polisen med bestämda steg. Vi får gå ut bakvägen från planet och jag tror att jag har missat boardingen till mitt nästa plan (ganska logisk tanke eftersom det endast var 10 minuter kvar tills planet skulle lyfta) så jag springer som Usain Bolt och känner mig fett cool. Kommer fram till gaten och så har de knappt börjat boardingen än. Jag som trodde jag skulle få komma in där, känna mig som en extra viktig person för att de har väntat på mig och sen få dra historien om den "coola" fighten på andra planet för alla runt omkring. Aja fick i alla fall dra den för mitt resesällskap på tåget från München till Lindau, som bestod av ett Mexikanskt par som nyss bosatt sig i Zürich, en Schweizisk kille och så jag. Vi ägnade fyra timmar åt att mixa spanska, engelska och tyska vilket resulterade i en härlig konversation med många frågetecken och felsägningar.

Tschüss!

2 kommentarer:

  1. Intressant och spännande resa du hade ! Lycka till med jobb intervjuerna :-)
    Marion

    SvaraRadera
  2. Woop woop låter superkul :D o sjukt najs med blogg ;D då kan man ju följa dig o dina äventyr lite bättre :D hoppas även att Nicole kanske fixar dä snart :P hon har ju ändå haft ett par veckor på sig xD :D
    btw ofta ni inte prata svenska me o franska ;D då hade dä ju vart värsta mash-uppen ;D hare gött så hörs vi :D
    kram kram kram :D :D

    SvaraRadera