2014-11-21

Ravensburg

Även förra helgen gjorde en utflykt, denna gång till staden Ravensburg. Kanske mest känt för sin tillverkning av sällskapsspel. Vi kollade in marknaden (som finns där varje lördag, massa gott i varje gatuhörn!), gick upp för en kulle till en liten borg för att se utsikten över staden och hamnade på ett museum där de hade en work-shop i kalligrafi. Var bara av impuls vi gick in där eftersom byggnaden var väldigt fint, och slutade med att vi spenderade 40 min där för att lära oss skriva fint. Lunch käkade vi på en Stube (är typ som en mix av café och restaurang och finns överallt, de är jättemysiga). Jag åt Käsespätzle, som är en typisk måltid för regionen jag befinner mig i nu. Det är lite som pasta och sen har man smält ost ovanpå det. Finns även Eierspätzle (samma sak fast utan ost) och det äter jag väldigt ofta till middag med typ en gryta eller liknande
Gruppen jag åkte till Ravensburg med. Vi studerar alla tyska på samma språkskola.

Marknaden i Ravensburg.

Lär mig skriva alfabetet.

Hela gruppen tillsammans i klassrummet.

Blev självklart en Radler till lunchen. Dricker ju inte öl, men den här är perfekt då det är hälften öl och hälften lemonad, perfekt törstsläckare.

Schloss Neuschwanstein

För två veckor sedan gjorde vi en utflykt till Schloss Neuschwanstein, ca 1,5 h med bil från Lindau. Det sägs att Disney har hämtat inspiration från slottet och man kan verkligen förstå varför. Vädret var underbart (på något vis har jag haft väldigt tur med vädret alla helger, kan vara dåligt väder i veckan men sen när helgen kommer då är det fint. Klagar verkligen inte!) och vi gjorde en liten promenad upp till slottet där vi tog foton och begrundade utsikten. Sedan gick vi en guidad tur inne i slottet och avslutade med lunch på en restaurang i staden Füssen som låg precis bredvid.

Slottet sett från parkeringen och nu har träden fått höstens alla färger.

Vi tog en promenad till en bro (man kan se skuggan av den i vänstra hörnet) och därifrån hade man en perfekt vy av slottet.

Omgivningen runt slottet och på högra kanten kan man se gamla slottet.

Vi klättrade upp för en liten topp tog så klart fler bilder. Känns nästan som en kuliss.

2014-11-04

Pfänder - Der Berg am Bodensee

I helgen var jag och en kompis i Österrike och vandrade lite. Låter så exotiskt att säga att man åkte till ett annat land över dagen, men är ju bara 12 minuter med tåg så det är väl inte så spännande egentligen. Vi åkte i alla fall upp med en gondol på berget och sedan vandrade vi runt där i tre timmar samt la oss i gräset och solade. Det var 15 grader, helt vindstilla och strålande sol på berget, kunde inte ha fått bättre väder (eller okej igår hade vi faktiskt 18 grader och sol här). Utsikten var helt underbar och jag gick runt och njöt hela tiden och försökte supa in så mycket som möjligt av det. Måste försöka åka upp dit igen snart och göra en längre vandringstur, eller om jag känner mig riktigt spänstig kan man ju försöka sig på att gå upp för berget och sedan ta gondolen ner.
Fanns kossor överallt med bjällror som klingade.  Lyckades den här gången undvika att kliva i deras bajs till skillnad från när jag var 6 år och följde med mormor och morfar ner till Österrike. Stackars mormor fick skrubba mina skor varje kväll medan morfar bjöd mig på alldeles för många glassar.

I mitten av bilden kan ni se Lindau Insel där jag för tillfället bor.

Österrikiska alperna i bakgrunden. Kanske de schweiziska de i Lichtenstein också, vet inte exakt vart gränsen går.
Jag och Maria uppe på en av topparna.

2014-11-01

Halloween

Igår hade vi halloween-party och självklart var det utklädnad som gällde. Jag gick som någon form av vampyrdrottning med vitsminkad hud,  svart mask och svart hår. Vi hade väldigt kul och körde catwalk, dekorerade pumpor (vår var självklart en rökande Harry Potter) och andra lekar. Kvällen avslutades på en nattklubb i närheten. Bjuder även på en bild på hur man ser ut om man inte duschar av sitt smink innan man går och lägger sig. Gav en kompis en smärre chock när jag kom in i badrummet imorse ;-)

2014-10-28

Dagsutflykt till Stuttgart

Helgen som var spenderades bland annat i Stuttgart. Vi började med att besöka Mercedes-Benz museet som var hela 9 våningar stort och fullt med bilar överallt. Är väl inte jätteintressad av bilar men det var kul att få se de äldre modellerna och läsa om företagets historia. Efter museet gick vi runt i centrum och kollade lite. Väldigt mycket shopping men höll hårt i plånboken och kollade in slott och kyrkor istället. Tyvärr blev väldigt mycket av Stuttgart förstört under krigets bombningar, men det fans lite att se i alla fall. Jag äntligen också inta en Apfelstrudel, och som jag hade längtat efter det! Smakade väldigt gott dock fick vi ägna halva fikastunden åt att lyssna till ett tyskt demonstrationståg mot djurförsök. Lite väl gormigt men ja det är väl också ett sätt att uppleva den tyska kulturen.

På söndagen sov jag ut ordentligt och kollade sedan på två tyska filmer. Kan nog inte riktigt vänja mig vid det faktum att de dubbar allt, men får väl se det som bra träning istället. På eftermiddagen begav vi oss till Bregenz som ligger cirka 10 km från Lindau och det blev en rejäl vandring på två timmar. Dock var utsikten helt fantastisk så kan verkligen inte klaga, vara bara underbart att gå där. Det var dessutom väldigt varmt och strålande sol så räckte med t-shirt. När vi kom fram till Bregenz satte vi oss på et café i hamnen och där tyckte jag att jag förtjänade Marillenknödeln. Det är som en boll med aprikos i mitten och sen är det deg runt omkring som är själva knödeln. Mormor brukade laga det åt oss förutom, dock var det länge sen jag hade ätit det men det var precis lika gott som jag kom ihåg det.

Innergården till ett av slotten i Stuttgart
Gammal Mercedesbil från museet
Nio våningar högt var museet. Man fick åka med en hiss upp och sen vandra hela vägen ner.

2014-10-22

Båttur

Har inte hänt så mycket sen helgen. I söndags tog jag dock en rundtur med en båt på Bodensjön, och fick se Österrike, Tyskland och Schweiz från sjösidan. Vädret var fantastiskt med strålande sol och 18 grader i luften, och när vi kom tillbaka till hamnen välkomnades vi av en orkester som spelade typisk tysk musik.

Vi såg två zeppelinare som flög runt över bergen. Har aldrig sett någon på riktigt så det var häftigt.

Var många segelbåtar ute på skön. Var väldigt disigt i luften men man kan i alla fall skymta bergen i bakgrunden.

Lindaus hamn

2014-10-18

Gårdagen

Fredag = fest här borta! Vi började med förfest här på boendet sen tog vi tåget till Bregenz vid halv tolv. Där hängde vi först på en bar och pratade massa, drack cocktails och drack gratis shots med bartendern. Efter ett tag drog vi vidare till en klubb och där var det dans som gällde hela natten lång,  och då menar jag verkligen hela natten för tidigaste tåget till Bregenz gick nämligen tillbaka först vid kl. 05.45. Tröttnade på att festa vid kl. 03 så det blev en väldigt lång natt,  är nog inget för mig det här med att festa hela natten,  eller så var jag för nykter haha. Tror dessutom att jag lyckades få i mig motsvarande en hel cigarett genom passiv rökning eftersom alla rökte så mycket på klubben :-(

Idag sov jag till halv ett, spenderade eftermiddagen framför tyskdubbad film och sen har jag varit på Lindaupark och shoppat,  behövde sneakers. Är liksom 18 grader här nere och jag tog bara med skor för kallare väder. Ikväll blir det mer dubbad film :-)

Bilden är från shoppingrundan,  verkar vara inne med djurmössor här. Hittade det överallt!

2014-10-16

Gårdagens intervju

I går var vi iväg på arbetsintervju i Oberlech och kan ju inte säga att det började på bästa sett... vi missade tåget. Det var en miss i kommunikationen mellan mig och en annan tjej och vi blev sena till stationen och när vi kom dit så hade tåget precis gått. Efter lite diskussion med våra handledare så beslutade vi att vi skulle hyra en bil och köra dit! Första gången jag kört bil i utlandet men det gick galant. Det är väl tur att det inte finns så många stora väger i bergen som man kan köra fel på. Dock hade vi ett x antal nära-döden-upplevelser med alla lastbilar vi mötte på på serpentinvägarna... fattar de inte att jag är en van förare haha. Vi hade i alla fall många skratt och skönsång på vägen så det var kul :-)

Intervjun gick jättebra och paret som ägde hotellet var jättetrevliga. Mannen var gammal ingenjör och ville veta allt om vad jag pluggade... inte det lättaste på tyska (och ni som går STS vet att man knappt kan förklara det på svenska haha).  Hotellet var också väldigt mysigt och Oberlech som det ligger i är helt bilfritt på vintern så man har verkligen skidbacken precis utanför dörren. Får jag jobbet (vilket det med stor säkerhet lutar åt) kommer jag antingen hjälpa till i matsalen eller vara frukostvärdinna. Angående jobbet som jag hade intervju för via Skype,  så fick jag det också som receptionist på ett hotell i st. Christoph am Arlberg. Dock kändes inte det hotellet lika mysigt och jag får nog uppleva mer av kulturen och gästvänligheten i Oberlech :-)

Här nedan är två bilder från min lunchpromenad idag. Mackan jag håller i är en Leberkäsesemmel som jag unnade mig till lunch och det är så himla gott!

2014-10-14

Kvällspromenad

Den här staden är så himla fin! Gamla hus, kullerstenar, små mysiga caféer,  vatten överallt och så bergen som skyline!  Här är en bild från kvällens promenad,  dock han solen gå ner lite väl mycket innan jag han ta mig ut. Får ta mer bilder en annan dag och även i dagsljus.

Imorgon ska jag ta tåget till Oberlech och gå på arbetsintervju.

Tschüss!

2014-10-13

Drömmar som uppfylls

För drygt tre år sedan bestämde jag mig för att jag ville plugga tyska i Tyskland och Österrike. Jag skulle plugga tre år på universitetet i Uppsala och sen skulle jag ta en paus och prova något nytt, och ja här sitter jag nu, i ett studentrum i staden Lindau i södra Tyskland och utmanar mina tyskakunskaper. Först skoldagen är avklarad, kan inte påstå att det var lätt då det tragglades grammatik hela förmiddagen, men jag överlevde.

Imorgon ska jag ha min första arbetsintervju på Skype, så ikväll är det öva användbara fraser som gäller! Sjukt nervös, men jag har lärt mig att ser man glad och positiv ut så löser sig oftast allt. Det är bra träning i alla fall.

Resan hit då, ja det var ju verkligen ett äventyr i sig. Själva flygresan till Berlin där jag skulle mellanlanda gick bra. När vi sedan väntar på att personalen ska öppna dörrarna till planet börjar två herrar argumentera med varandra. Har ingen aning om vad det handlade om men helt plötsligt slår den ene mannen till den andre, dramatik! Mannen som blev slagen ropar Polizei, Polizei och vi andra på planet vet inte riktigt vad vi ska göra... Efter lite munhugg fram och tillbaka och anklagelser om terrorism (ja det var som sagt ett väldigt konstigt bråk) säger kaptenen till oss alla att sätta oss och in kommer polisen med bestämda steg. Vi får gå ut bakvägen från planet och jag tror att jag har missat boardingen till mitt nästa plan (ganska logisk tanke eftersom det endast var 10 minuter kvar tills planet skulle lyfta) så jag springer som Usain Bolt och känner mig fett cool. Kommer fram till gaten och så har de knappt börjat boardingen än. Jag som trodde jag skulle få komma in där, känna mig som en extra viktig person för att de har väntat på mig och sen få dra historien om den "coola" fighten på andra planet för alla runt omkring. Aja fick i alla fall dra den för mitt resesällskap på tåget från München till Lindau, som bestod av ett Mexikanskt par som nyss bosatt sig i Zürich, en Schweizisk kille och så jag. Vi ägnade fyra timmar åt att mixa spanska, engelska och tyska vilket resulterade i en härlig konversation med många frågetecken och felsägningar.

Tschüss!

2010-11-03

Wednesday, November 3rd

Today my boss told me that I could take the afternoon off so I met up with a girl that was staying with me in Sweden two years ago. We went to her house that she had built with her boyfriend and we then went in to Turnhout to have a drink. It was very nice to see her again, and it was fun to finally see the house.

Tuesday, November 2nd

I had nothing to do at my work today so I wrote on my report and just played games onthe computer the whole day. I had only gotten one response on my e'mail that I sent last week. After work I watch a movie with Emelie and Emma and talked to Björn on skype.

Monday, November 1st

Today was a holiday in Belgium so I didn't have to go to work. Instead I slept in and spend the morning playing card games with Hannah. After lunch I went back to my places and found my host parents baby sitting their granddaughter. She was crying a lot and I can't say that I made it better. In the evening, Emelie and I biked around the city and then we rented some movies to watch during the week.

Ohh, I forgot to tell you about a funny incident last Saturday at the party. So, we all sat down and was playing some games when another guy came into the house. I was the one closest to him so he started by greeting me. In Belgium you sometimes greet each other by kissing each other on the cheek, and I had totally forgotten that. So the guy came towards me and I streched out my hand to introduce myself, then suddenly his face was next to me and I sat there with my hand out and a dumd expression in my face. I had no idea what just happened, and he did it to Emma and Hannah and we just all looked suprised at each other. Then we realized that he had just greeted us in a Belgian way. I felt so embarrased that I had to go and apologize afterwards and we all told them that we had never been greeted in that way, because in Sweden you shake hands or hug. Now I just laugh about it because it must have looked so funny with all our suprised faces and he bending over and trying to kiss our cheeks.

2010-11-01

Sunday, October 31st

On the agenda today was a trip to the pumpkin market in Kasterlee. They have a pumpkin competion and the biggest I saw weighted 460 kilos. After the competition is finished they'll make them as boats and race with them. They also sold food and other things at the market so we went around there for one hour. After the market, we walked to an adventure walk for kids. It was in a small forest and I saw for the first time in Belgium some hills.

In the evening I went to Hannah's house. We were suppose to go out to a night club but we were to tired and went to bed at 22.30 instead.

2010-10-31

Saturday, October 30th

Today we went up early, after only six hours of sleep, to go to Brussels. It was a really nice city and I got to see the market place, Manneken Pis och the Atomium. Manneken Pis was much smaller than I thought and of course the Atomium was much bigger than I thought. Unfortunately it rained today but it wasn't as cold as last weekend. We also had some time for shopping and a bought a pair of grey pumps.When we got we we made ourselves ready for another night out. We started the night at Emelie's friend's house, where we played wii most of the time but at the end we taught them the beer game. At ten we walked to the night club, it was out in nowhere but really big. They had good music and we danced a lot, and I had my new shoes on and at the end they were hurting so much. Hannah also got a free bottle of wine, since it was her birthday in October, which was really nice. At two we took a cab home and I was so tired from walking the whole day and then dance and drink. But it was a good day and I saw a lot.